Здравейте, наскоро подминах 10 000 км. и реших да подам малко информация какво се случва с колата през последните няколко месеца.

В края на лятото се сдобих с трета регистрационна табела и теглича влезе в действие. Официалния срок за издаване на трети номер е 14 календарни дни и в действителност от КАТ си спазиха срока. Аз, обаче, чаках 1 месец, понеже от лизинга забравиха да ми пуснат молбата, въпреки, че си платих таксата от 180 лв. веднага. След две седмици ги прослушах да видя какво става и ме увериха, че всичко е точно, обаче се оправдаха с КАТ, че цитирам:
"при КАТ нали знаете как са нещата..." и ала-бала, разни такива. После видях в молбата, че реално я бяха пуснали на следващия ден след подсещането ми и така след още две седмици отидох в КАТ, където колата мина през канала и така си получих табелата и новите талони, в които е отбелязано, че колата е с 3 номера.

Октомври месец разкарах летните оригинални гуми и си купих нови всесезонни гуми Pirelli Cinturato AS SF2, като реших дилемата си от последния ми коментар. Останах с оригиналните 18 инчови джанти и сложих една идея по-широки гуми с размер 225/45, с което имам и едни +5мм във височината на профила. Купих ги от Маргел. Купих си и от тия сенници за задните стъкла по модела на колата. Понеже се оказа, че са руски, ги чаках да пристигнат почти толкова, колкото чаках колата. Те си ме предупредиха от магазина, че ще е тегаво и че ги внасят с някакви схеми през Сърбия, ама си дойдоха за 3-те месеца, които ми казаха и съм доволен.


За момента продължавам да съм все така впечатлен от колата, приемайки забележките, които съм споменал по-рано. Може би, мога да добавя, че в студеното време интериорните шумове са доста повече, отколкото очаквам на фона усещането, което създава интериора. То и пътищата, по които карам колата сигурно са далеч от очакванията на японеца, но поне като се стопли купето, нещата се оправят.
Харесва ми как работи този двигател. След общо 7 години с 0.9 TCe и 1.2 TCe съм забравил колко меко и спокойно може да работи атмосферен бензинов двигател. Също така, не съм вярвал, че такъв двигател с обем 2.0 литра, може да дава такъв разход. За градския варира в много големи граници според условията, но за извънградско определено си гори около литър по-малко от 1.2 TCe, с което почти (на моменти дори) се доближавам до стойностите, които постигах с 0.9 TCe на Логана. За съжаление, от графиката за разхода, която показва мултимедията на Маздата, трудно може да се прецени, колко точно са показанията за отделните зареждания, защото е с три деления 5, 10 и 15 и затова даже не си правя труда да си правя снимки. Гледам само средния разход при километража, който си показва стандартно, например 7,6л/100км. За сметка на това, мултимедията има една шарена графика, на която е изобразено едно дърво, на което с течение на времето му порасват все повече и повече листа. Листата растат, когато се ползва S&S системата и понеже аз я използвам много рядко, а и километрите ми в града са не повече от 3000 км, общо за 10 000 км, успях да спася 1 дърво и сега започнах отново да събирам листа за второ.

Автоматичните системи като пускане на фарове и чистачки работят далеч по-прецизно (и спрямо моите нагласи), отколкото при Мегана. Чистачките се упраляват и настройват по същия начин, а фаровете имат настройка за чувствителност спрямо осветеността. Самите фарове, понеже се водят адаптивни, са си голяма крачка нагоре спрямо LED фаровете на Мегана. В града светят някак си много разкрачено и осветяват много добре тротоарите и навътре. Извън града след определена скорост светят винаги на дълги и когато насреща се появи автомобил някак си лъча се изрязва и започва да следи насрещната кола, оставяйки я в тъмното без да ми присвяткват. На магистралата дългите светлини не се шашкат от указателните табели за текущ км. между мантинелите и не превключват на къси на всеки километър, както правеха фаровете на Мегана.
Системите за безопастност са малко 50:50. Понякога може да те изненадат като най не ми допада адаптивния круиз контрол, който си бях спестил нарочно като си поръчвах Мегана. Тая гад най-неочаквано започва да спира колата, когато например на магистралата съм в лявата лента и пътя завива наляво, а в дясната лента има камион или друга по-бавно движеща се кола от мен. В един момент се случва така, че визуално МПС-то изглежда все едно е пред моята кола, а релно си е в лентата и това нещо доста рязко натиска спирачките. Същото се случва и когато някой ме изпреварва, но се прибира пред мен много близо. Вярно, че това са малко частни случаи(особено първия), но както масово не се спазва дистанция се плаша. Хубавото е, че адаптивния круиз контрол може да се гаси, ставайки обикновен. Тъпото е, че понеже спада в категорията "безопастност" след всяко гасене и палене се пуска отново (като любимата ни S&S). С активното следене на лентата посвикнах. Е, борим се с волана понякога като настъпя лента, понеже не съм успял да пусна мигач, докато заобикалям някоя шахта или дупка, ама гледам да го държа здраво, с двете ръце и да не му се давам

. Предупреждението за сблъсък на два пъти ми изкара акъла точно, когато предприемах маневра за изпреварване. За щастие без да ми натресе спирачките. И в двата случая грешката си беше в мен, че се приближих прекалено много до колите пред мен, но след двата червени надписа се дисциплинирах и започнах да се изнасям по-рано. Отново в частни случаи, забелязах предупреждението за движещи се обекти назад да се задейства подвеждащо. Например, паркирам назад към тротоар, а от другата му страна е улица, по която се движат коли. При такива случаи, започва да засича колите по улица и да вие на умряло, а реално няма как да влезем в контакт. В моето оборудване тази система не прилага спирачно усилие, така че за мен изненадите свършват до тук, но в по-горния пакет тази система може и да прилага спирачно усилие, ако не реагираш. Но както казах, повечето ситуации са частни случаи, системите не са перфектни и няма как да преценят всичко, затова не трябва да им се предоверява човек. Казвам го, защото все по-често започва да ми се случва да виждам коли на дневни светлини по магистралата в мъгла. А нали знаете, че автоматичните фарове не могат да преценят, че е мъгла, защото бялото просто е светло и по-лошото, че много малко са колите, на които им свети отзад нещо като са на дневни светлини!?
Няма как да подмина и още едно нещо - щастлив съм, че разкарах тъч екраните и бутони от колата си. Страхотно е да натискаш копчета, за да си настроиш отоплението, да си пуснеш подгрев или нещо друго. А т.нар HMI (Human Machine Interface) или казано по нашенски "врътката, с функция на джоистик и прилежащи бутони в централната конзола", за мен е най-добрия начин за управление на музика, навигация, телефония и настройки по колата, който съществува към момента. Супер стабилно е като си подпреш ръката на подлакътника и крайно неразсейващо. След 6 месеца ползване, вече имам "фотокопие" на бутоните и броя врътки в главата си и като сложа ръка, без да гледам правя каквото искам. Един единствен минус има и той е като започнеш да пишеш адрес на навигацията. Да, с тъч е далеч по-лесно и бързо, но с приложението на Мазда от телефона може както си лежа в леглото, да си намеря адреса, до който ще пътувам утре и да го пратя на колата, което е облекчение в известна степен и започнах да правя така.
Не че е малко, но за момента се сещам толкова.

И една есенна снимка за финал:
