Тъй като цената на една нова е 43'200 лв., а в cars.bg примерно има буквално 20 обяви за употребявани такива Дачии между 23 и 33 хил., какво следва да гледаме като купуваме за експлоатация в България?
1. Гаранция. Гаранцията е 3 години от пускането на колата в експлоатация за пръв път, т.е. от първа продажба. Гаранцията на батерията е 8 години или до 100'000 км (поне на моя модел Спринг 2021 в книжката му така пише, според други е до 120'000 км). Вижте повече информация за гаранцията на батерията в тази тема.
Обаче, гаранцията важи само при условие че автомобилът е минавал всички нужни преглед по разписание. Има прегледи, които зависят от време (1 път в годината минимум), има и прегледи, които зависят от колко км е минала - задължително се проверяват или дори сменят някои специфични части на 30'000 км, 50'000 км и т.н. Толерансът, който приемат в сервизите (поне в Дачия-Рено Варна) е до 1 месец отгоре или до 1'000 км отгоре. Историята на какво е правено е в задната част на сервизната книжка. Това е просто документа с инструкциите на колата или Manual de Utilizare ако е внос от Румъния, както е много вероятно заради високите субсидии за електромобили там.
Трябва конкретно: всяка интервенция да е от оторизиран сервиз и да е написана в книжката, но най-най-важно е нужните прегледи да са записани и подпечатани от оторизиран сервиз на Дачия. Също така, номера на рамата трябва да е написан най-горе на първата страница с техническа история (иначе книжката може да е на произволна кола все пак). Гледайте внимателно за това, защото в Румъния не всички сервизи пишат както следва книжките, понеже имат онлайн база данни където могат да следят колите по номер на рама, и явно не считат хартията за важна вече. В Дачия-Варна поне нямат достъп до тази европейска база данни и изискват хартиената сервизна книжка да е попълнена или считат гаранцията за невалидна! Най-вероятно е така и при другите български сервизи. Гледайте го това защото ходих до Румъния за ми я дописват книжката от сервиза на колата там - пак че беше купувана от Констанца и аз някак се нахаках през Гугъл Мапс случайно баш на оригиналния сервиз от където е купувана и сега ми признават гаранцията във Варна - можеше и по-зле да е.
Корицата на румънски, за тази книжка гледате:
Страницата към края и отдела с прегледите:
2. Батерия.
Тук някой ако знае как да видите състоянието и амортизацията на батерията с диагностичен адаптер и кабел към лаптоп, кажете да попълним. Един пич на една зарядна станция по пътя за Румъния ми обясни ама много накратко.
Аз лично попитах сервиза за тази информация докато бях в Румъния така или иначе за сервизната ѝ книжка, и оттам ми казаха че моята батерия конкретно е на 96% от оригиналния капацитет, което след 2 години каране е доста добре - възможно е да могат да ви кажат и в сервизите в БГ.
3. Преглед.
Според мен е добре да я закарате на преглед в сервиз на Дачия преди да я купите, но диагностичния преглед (със свързване с компютър) отнема време и във Варна първия свободен час беше след 1 месец като отидох да питам. Тя разбира се ще се продаде до тогава най-вероятно така че това невинаги е опция - свържете се с близкия сервиз в града, където е желаната ви кола и вижте преди да отидете дали могат да ви услужат в началото или края на някой работен ден. Дори пари да струва, си заслужава, за 50-80 лв ще ви кажат как е, гаранцията валидна ли е, батерията как е и т.н. (Последно във Варна е било 70 лв / час като гледах, но питайте.)
4. Екстри. Моята дойде с Шуко кабел и Тип 2 - Тип 2 кабел (до 22кв дето са), които си струват пари поотделно все пак. Също така разбира се гледайте ниво на обзавеждане - на по-старите Дачии Спринг е било опция комбинирания CCS порт за бързо зареждане с постоянен ток например, както и бордовия компютър. Айде без компютъра сигурно ще оцелеете като го замените със стойка за телефон, ама CCS порта е невероятен ако се наложи все пак да излезете извън града (и да отидете до Румъния например или София). Не е добре за батерията по принцип ежедневно да зарежда бързо през CCS но няколко пъти няма да ѝ навреди толкова.
5. Документи.
Тука за нещастие е много трудно да се оправите ако не знаете за какво да гледате точно. Моята беше купувана от частно лице в Румъния -> румънски дилър -> български дилър -> аз. Не стига само да има фактура от дилъра за вас, трябва да може да се проследи на кого е била (поне до последното частно лице предполагам). На моята ми се заядоха в КАТ че има всички документи за собственост във веригата от 4 ама без този, който доказва как и кога българският дилър е купил колата от румънския дилър. И нямаше да я регистрират, хубаво че фирмата за регистрация която наех се свърза с БГ дилъра и вади документи от него.
В случая това, което може да погледнете, е дали има фактури и история на продажбите от предишния собственик написан на стария талон на колата до вас.
Като цяло тоя БГ дилър нито беше погледнал сервизната книжка, нито беше предал всички документи по веригата за собственост .. абе, купувал я е като кон буквално, върви ли - върви, бумагите кучета ги яли. Тъй че гледайте вие.
Това ми е опита като човек, който за пръв път купува кола втора ръка, така че сигурно има много други неща, които може да се гледат - казвайте в темата тука да е по-лесно на следващите .